Jag har börjat på en skrivarkurs på Hemgården i Borås.
Vi är ett gäng människor med blandade förkunskaper som skall vill lära sig skriva krönikor.
Jag har lärt mig endel, fått konstruktiv respons, men framförallt har jag fått inspiration till att skriva. Nu publicerar jag det jag skrev som vår första uppgift. Den är skriven på 30 minuter och jag har inte redigerat den i efterhand.

Om tåget hade kommit i tid, så hade jag inte kommit försent
Att pendla med tåg är härligt och till och med skönt
…om det fungerar som det ska.
byta tåg enligt schema, enkelt gå från det ena spåret till det andra
och med några minuters marginal byta och åka vidare.
ja, Pendla med tåg kan verkligen vara härligt.
Om det bara hade fungerat….
Vems fel det är egentligen att tågen så ofta är försenade?
hur är det möjligt att tågen med allt för jämna mellanrum blir stående för att det brinner i någon luftledning?
Vem har ansvaret för att jag skall kunna slappna av,
åka tåg och komma fram när jag är lovad?
Det borde rimligtvis vara någon “högt där uppe” i staten som är ansvarig för infrastrukturen.
Folkmun skäller och gör sig lustiga på SJ, men vem är SJ egentligen?
Det känns lite som i böckerna om Harry Potter “honom som vi inte nämner vid namn” – vi vet vem det är, men ingen har sett honom.
Visst är det banverket som äger marken,
och jag tror att det är trafikverket som äger slipersen,
och möjligtvis rälsen,
det skulle inte förvåna mig om Scanova äger någon ledning som hör till arrangemanget och att Telia är inblandad i kablarna som hänger i luften på något sätt.
Det verkar finnas lika många ägare till tåg, banor och tidtabeller som det finns pendlare – kanske är det dags att återvända till att det är en som bär ansvaret för att ”det hela” skall fungera.
Här skulle man kunna säga att det var bättre förr,
men det är inte så konstruktivt
jag skulle vilja påstå att vi i denna fråga behöver
total innovation
Min idé är att låta EN part ta ansvar för helheten.
Kanske är det svårt att tänka sig att ett sådant
gammaldags grepp skulle kunna lösa pendlarnas förseningar,
men jag tror verkligen att det är värt att prövas.
Vi skulle kanske iallafall kunna tillsätta en utredning?
Vi är många som gärna pendlar, tillsammans.
Vi är många som gärna gör det för ett högre syfte,
vi är många som tar ansvar för just den biten
just nu efterlyses någon där ute eller uppe,
som skulle kunna tänka sig att ta ansvar för att förutsättningar skapas,
så att tidtabeller och tågset kan susa fram som det är menat.
21.51, tåget som skulle rullat in på perrongen är utbytt om en ersättningsbuss,
tåget blev kvar i Flen och bussbolaget anlitas än en gång.
Nästan två timmar försent rullar bussen in vid stationen och jag kan kliva av
jag håller handen i fickan, tummar på min mobil, i den finns biljetten jag köpte för att spara på miljön, åka tillsammans för ett högre syfte
två timmar försenad kliver jag in i hallen där hemma,
om jag hade kommit hem när tåget skulle kommit, då hade jag inte kommit försent till kvällsmaten
om jag hade kommit hem när tåget skulle kommit enligt tidtabellen, då hade jag kanske åkt tåg imorgon igen….